Prvý raz v saune, ako na to

Ak sa chystáte prvý krát do sauny je veľmi dôležité vedieť pár vecí aby Váš pobyt bol naozaj príjemný, ale aj užitočný.

Ako dlho musím v saune vydržať?

Dĺžka pobytu v saune je absolútne individuálna a záleží od mnohých faktorov ako je trénovanosť a kondícia návštevníka ale aj momentálna psychická kondícia. V zásade však platí, že nič nasilu nie je dobré. Teda najlepšie je riadiť sa vlastnými pocitmi, ak vám je teplo stále príjemné - ostaňte. Ak sa Vám zdá, že už vydržať nemôžete, neostávajte a opustite saunovú komoru. Priemerný čas pobytu v saune sa pohybuje od 8 do 12 minút (trénovaní "saunisti" hravo vydržia aj 15min)

Mám sa pred saunovaním osprchovať?

Samozrejme! Do sauny by sme mali vstupovať po základnej očiste, jednak z hygienických dôvodov, jednak z dôvodou praktických ale aj kozmetických. Očistené a umyté telo ľahšie vylučuje pot a tým aj škodliviny z tela. Po umytí sa dôkladne osušíme. Až potom vstupujeme do sauny. Suchá koža nám pomáha odsledovať si čas kedy sa začíname potiť a tým nám dáva signál o dĺžke pobytu v saune.

Môžem piť tekutiny počas pobytu v saune?

NIE! Počas pobytu v saune (v komore sauny) nieje žiadúce piť tekutiny. Oslabuje sa tým schopnosť organizmu efektívne vylučovať toxické látky z tela. Naopak tekutiny doplníme v prestávkach medzi saunovaním. To je správny čas pre pitný režim.

Aká dlhá má byť prestávka medzi saunovaním?

Medzi saunovaním je dobé zabaliť sa do deky, alebo plachty a relaxovať aspoň 10 až 15 min. Najlepšia je poloha v leže, prípadne aj v sede z vyloženými mohami.

Koľko cyklov saunovania je dobré absolvovať počas jednej návštevy?

Vo všeobecnosti prevláda názor o troch pobytoch v saunovej komore plus tri relaxácie. Je to však individuálne a i tu platí, že dôležité sú pocity ktoré zo saunovania máme. Fíni napr. relaxujú v saune aj každý deň, avšak len jeden vstup a potom len relax. Je na Vás aký spôsob Vám vyhovuje a aký si vyberiete.

Čo robiť po nahriatí a odchode zo saunovej komory?

Určite odporúčame ochladiť sa prúdom studenej, alebo aspoň chladnej vody. Ideálne je pod sprchou, alebo ak sa dá aj v ochladzovacom bazéniku. Sprchovanie studenou vodou je hygienickejšie, ale niekto pred sprchou preferuje jednoznačne bazénik. I tu platí zásada najprv sprcha, potom bazénik a môžete opäť sprchu. Pod prúdom studenej vody je dobré chvíľku vydržať, inak bude ochladenie veľmi povrchné. Saunovaním sa zohrievajú nielen koža a povrch tela ale aj hlboké štruktúry tela. Účelné chladzovanie by teda mala pomôcť celému organizmu, nielen povrchovým štruktúram. Ak sa dobre ochladíte budete sa tešiť na ďalšie kolo saunovania oveľa viac a vaše pocity budú intenzívnejšie.

Ako a čo robiť v saunovej komore?

V saunovej komore môžeme sedieť, alebo si ľahnúť na uterák či plachtu. Podľa stupňa skúseností a individuálnych pocitov sa rozhodujeme medzi prvým a druhým stupienkom. Na druhom stupienku nám bude určite teplejšie, takže ak začínate so saunou odporúčame začať na nižšom stupienku a neskôr sami uvidíte, či je vám tepla málo, alebo tak akurát. Pri pohybe v saune samozrejme dávame pozor aby sme neprišli do priameho kontaktu so saunovou pecou - hrozí riziko popálenia. Ak saunujete v leže, odporúčame Vám pred opustením sauny, posadiť sa na chvíľu a až potom sa postaviť a saunu opustiť. Ak by ste sa veľmi rýchlo postavili, hrozí vám, že sa Vám môže "ľudovo povedané zatočiť hlava" prípadne môžete na chvíľu stratiť rovnováhu. Nikdy nezabúdajte, že ste do sauny prišli za zdravím a oddychom, majte oči otvorené.

Je mi v saune nevoľno, čo mám robiť?

Príčiny môžu byť rôzne ale: uvažujte či ste počas dňa, alebo počas saunovania vypili dostatok tekutín. V každom prípade je dobré saunovú kabínu opustiť, doplniť tekutiny a ak sa Vám pocity zlepšia môžete sa prípadne do kabíny vrátiť. Pocit nevoľnosti môže byť spojení aj s prílišným a rýchlym zohriatím, napr. ak ste v saune prvý raz a ohrievate sa na vrchnom stuienku. Vaše telo nieje ešte navyknuté na rýchle zmeny teplôt. Odporúčame skúsiť stupienok nižšie a samozrejme sledovať reakcie vášho tela - ono vám určuje čo je pre neho prijateľné a čo už nie. Nikdy ho do ničoho nasilu nenúťte. Nevadí, že sused vydrží v saune dlhšie. Čo je dobré jednému, inému byť nemusí.

Môžu sa saunovať deti?

Samozrejme, že môžu. Saunovanie detí je v literatúre popisované a nami aj individuálne odskúšané už od šiestich mesiacov. Samozrejme teplota v saunovej komore je nižšia. V priemere od 60 do 80 st.C. Dĺžka pobytu malých detí je individuálna. V zásade od 3 do 8 minút. Sledujeme reakcie detí. Keď sa začnú byť nepokojné začnú sa mrviť pomaly sa chystáme s nimi saunovú komoru opustiť.  Niekedy sa deti bola pobytu v saune, nielen kvôli teplu ale aj kôli uzavretému priestoru. Vtedy si môžeme jednoducho pomôcť tak, že ich usadíme čo najbližšie k dverám, prípadne môžeme dvere nechať aj pootvorené, na čo ich samozrejme upozorníme a ukážeme im ako ľahko a rýchlo von. Obyčajne sa rýchlo upokoja a zvládnu saunovanie oveľa ľahšie.

Menšie deti usádzame na vlastné kolená, prípadne aj na stupienok, v zásade však vždy na stupienok nižší. Ak je teplota v saune nižšia (okolo 60 st. C) môžeme aj vyššie.

Deti pri saunovaní nikdy nenechávame bez dozoru a ani ich do ničoho nasilu nenútime!!!

Po opustení saunovej komory sa spolu s nimi osprchujeme. Deti veľmi rady opakujú svoj vzor. Ak sa teda sprchujete v chladnej vode aj vy, vydržia to aj oni. Samozrejme správne odhadujeme dĺžku a intenzitu ochladenia.

Môžu sa saunovať tehotné ženy?

Áno môžu. Samozrejme ak sú zdravé a ich gravidita prebieha normálne. V zásade platia všetky pravidlá o správnom saunovaní, teda teplotu, miesto sedenia v saune a dĺžku pobytu si tehotná žena riadi podľa individuálnych pocitov. Veľký dôraz treba dať na pitný režim a samozrejme bezpečný pohyb po mokrých plochách.

Ak sme nezodpovedali všetky otázky ohľadom saunovania napíšte nám a my sa pokúsime poskytnúť odpovede. :)

píšte na: info@xema.sk